lookazma logo

ایزوپروپیل الکل چیست؟

ایزوپروپیل الکل چیست؟

ایزوپروپیل الکل که با نام های ایزوپروپانول، n-پروپانول یا دی متیل کاربینول نیز شناخته می شود، مایعی بی رنگ و قابل اشتعال با فرمول C3H8O است. ایزوپروپیل الکل دارای ویژگی های حلال قابل مقایسه با الکل اتیلیک است. نام های تجاری دیگر اتانول، پروپان-2-اول یا 2-پروپانول هستند.

Isopropyl Alcohol - Ethanol for sale at Camachem

ایزوپروپیل الکل – اتانول برای چیست؟

اتانول که اغلب با نام ایزوپروپیل الکل شناخته می شود، یک ماده شیمیایی با کاربردهای فراوان است. این شامل تولید نوشیدنی‌ها، طعم‌دهنده‌ها، اسید استیک، سوخت‌ها و رنگ‌ها و موارد دیگر می‌شود. کاربردهای اضافی آن به غلظت آن بستگی دارد.

  • این به عنوان یک ضد عفونی کننده در دستمال های پزشکی و اغلب در ژل های ضد باکتری دست ضدعفونی کننده به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی آن استفاده می شود.
  • ممکن است به عنوان پادزهر هم برای مسمومیت با اتیلن گلیکول و هم برای مسمومیت با متانول استفاده شود.
  • این جزء در تولید کالاهای روزمره خانگی مانند پاک کننده ها، رقیق کننده های رنگ و ضدعفونی کننده ها است.
  • همچنین در تولید پلاستیک، مواد شوینده، آفت کش ها، داروها، ضد یخ و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود.

فرمول شیمیایی ایزوپروپیل الکل-اتانول چیست؟

شناخته شده ترین الکل اتیل الکل است که معمولاً به عنوان اتانول شناخته می شود. به نوعی الکل موجود در نوشیدنی های الکلی اشاره دارد. اتانول دارای فرمول شیمیایی C2H5OH است.

آیا ایزوپروپیل الکل – اتانول برای زندگی مضر است؟

ایزوپروپیل الکل به طور کلی به عنوان یک ضد عفونی کننده و ضد عفونی کننده ایمن در نظر گرفته می شود و تقریباً در تمام ضدعفونی کننده های دست، دستمال مرطوب ضد عفونی کننده و الکل های مالشی یافت می شود.

ایزوپروپیل الکل می تواند چشم ها، ریه ها و معده را تحریک کند. در غلظت 99 درصد، ایزوپروپیل الکل بسیار قابل اشتعال است و ممکن است پراکسیدهای انفجاری تولید کند. باید در برابر حرارت، جرقه و شعله نگهداری شود. همچنین تولیدکنندگان باید محصولات خود را در یک ظرف در بسته و دور از مواد اکسید کننده نگهداری کنند. ایزوپروپیل الکل دارای نقطه اشتعال 11.7 درجه سانتیگراد است.

ایزوپروپیل الکل – اتانول کجا یافت می شود؟ ایزوپروپیل الکل – اتانول چگونه است؟

Isopropyl Alcohol - Ethanol for sale at Camachem

الکل که با نام های ایزوپروپیل الکل یا اتانول نیز شناخته می شود یک ماده شیمیایی صنعتی است. این یک مایع بی رنگ و شفاف است که سطح ویسکوزیته پایینی دارد. غلظت آن 0.789 گرم بر سانتی متر مکعب است. معمولاً در نوشیدنی ها یافت می شود و می تواند به طور طبیعی توسط مخمرها که کربوهیدرات ها را تخمیر می کنند یا فرآیندهای پتروشیمیایی مانند هیدراتاسیون اتیلن ساخته شود.

اثرات خطرناک ایزوپروپیل الکل – اتانول چیست؟

قرار گرفتن مکرر یا مداوم بدون تسهیل یا محافظت نشده با ایزوپروپانول یا ایزوپروپیل الکل – اتانول ممکن است منجر به آسیب شدید چشم، پوست و تحریک تنفسی شود.

 

چه اقدامات احتیاطی در استفاده از ایزوپروپیل الکل – اتانول باید انجام شود؟

Isopropyl Alcohol - Ethanol for sale at Camachem

حمل و نگهداری صحیح ایزوپروپیل الکل و همچنین پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب باید به طور کامل رعایت شود. ترکیب را سرد، خشک و دارای تهویه مناسب دور از مواد شیمیایی ناسازگار نگه دارید. از گرما، جرقه، آتش سوزی، اکسید کننده های قوی، استالدئید، کلر، اکسید اتیلن، اسیدها و ایزوسیانات ها اجتناب کنید.

 

اگر ایزوپروپیل الکل – اتانول گرم شود چه اتفاقی می افتد؟

ایزوپروپیل الکل یک ماده بسیار قابل اشتعال است که ممکن است به سرعت آتش بگیرد. هنگامی که در دمای 83 درجه سانتیگراد (181 درجه فارنهایت) گرم می شود، می تواند به گاز استون و هیدروژن تجزیه شود.

 

آیا ایزوپروپیل الکل – اتانول ترکیب محلول است؟

آب، اتانول، اتر و کلروفرم همگی ایزوپروپیل الکل را حل می کنند. اتیل سلولز، پلی وینیل بوتیرال، روغن های مختلف، آلکالوئیدها، صمغ ها و رزین های طبیعی همگی توسط آن حل می شوند. [9] ایزوپروپیل الکل، بر خلاف اتانول یا متانول، با محلول های نمک قابل اختلاط نیست و ممکن است با استفاده از نمکی مانند کلرید سدیم از محلول های آبی جدا شود.

PH ایزوپروپیل الکل – اتانول چیست؟

ایزوپروپیل الکل – اتانول دارای pH متغیر از 7-9 است. سطح pH آن در فرآیند کاهش دهنده پیریت های آهن ایده آل است.

 

آیا ایزوپروپیل الکل – اتانول یک ترکیب الکترولیتی است؟

ایزوپروپیل الکل غیرالکترولیت است، به این معنی که هیچ یونی در آنها وجود ندارد و بنابراین هیچ نوری تولید نمی کند.

 

آیا ایزوپروپیل الکل – اتانول می تواند از آب خارج شود؟

ایزوپروپیل الکل – اتانول می تواند برای زندگی انسان و محیط زیست خطراتی ایجاد کند. باید از فاضلاب، زهکشی و آبراهه های طبیعی دور نگه داشته شود. برای دور انداختن مناسب، باید با عملیات حرارتی یا سوزاندن در تاسیسات تایید شده دفع شود.

 

ایزوپروپیل الکل – اتانول اسیدی است یا اساسی؟

اسیدیته یک ترکیب اغلب بر حسب pKa آن بیان می شود و مقادیر پایین تر نشان دهنده اسیدیته بیشتر است. pKa ایزوپروپیل الکل 17.1 است. این یک اسید بسیار ضعیف است، با pKa 15.7، که آن را ضعیف تر از آب می کند.

 

ایزوپروپیل الکل – اتانول با اتیل الکل چه تفاوتی دارد؟

شناخته شده ترین الکل اتیل الکل است که معمولاً به عنوان اتانول شناخته می شود. به نوعی الکل موجود در نوشیدنی های الکلی اشاره دارد. اتانول دارای فرمول شیمیایی C2H5OH است. اتیل الکل یک عنصر رایج در بنزین است.

 

 

LookAzma

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

جدول مطالب این مقاله

برچسب ها

مقالات مرتبط :