lookazma logo

تفاوت بین کلسیم گلوکونات و کربنات کلسیم چیست؟

گلوکونات کلسیم و کربنات کلسیم دو دارویی هستند که معمولا برای درمان علائم پوکی استخوان استفاده می شوند و هر دو می توانند در مکمل کلسیم نقش داشته باشند. شباهت های زیادی بین این دو دارو وجود دارد که اغلب باعث سردرگمی مصرف کنندگان می شود. بنابراین، تفاوت های اصلی بین گلوکونات کلسیم و کربنات کلسیم را به شرح زیر معرفی می کنیم.

1. ساختارهای شیمیایی مختلف

گلوکونات کلسیم با فرمول شیمیایی CaC6H11O7 یک نمک کلسیم محلول در آب است. کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3 ترکیبی حاوی یون های کلسیم و یون های کربنات است. این محصول در آب نامحلول است.

2. محتوای کلسیم متفاوت کربنات کلسیم و گلوکونات کلسیم

تفاوت اصلی بین آنها این است که محتوای کلسیم متفاوتی دارند که در انتخاب مکمل های کلسیم شاخص مهمی است. میزان کلسیم عنصری در کربنات کلسیم می تواند به 40 درصد برسد، در حالی که محتوای کلسیم در گلوکونات کلسیم 9 درصد است. مصرف کربنات کلسیم انتخاب بهتری است، عمدتاً به این دلیل که کربنات کلسیم دارای مقادیر بیشتری از عناصر کلسیم است، بنابراین مکمل مناسب می تواند نیاز بدن به کلسیم را برآورده کند.

3. نرخ های مختلف جذب کلسیم بین گلوکونات کلسیم در مقابل کربنات کلسیم

از نظر میزان جذب کلسیم، کلسیم موجود در گلوکونات کلسیم به‌ویژه برای بیمارانی که کمبود اسید معده دارند یا اسید معده ندارند، راحت‌تر حل می‌شود. مصرف کلسیم گلوکونات مناسب تر است زیرا مقدار PH معده بیشتر است و اگر بیماران کربنات کلسیم بخورند میزان جذب کلسیم نسبتاً پایین است. بنابراین میزان جذب گلوکونات کلسیم بیشتر از کربنات کلسیم است. این نتیجه به حلالیت در بدن انسان مربوط می شود.

4. گلوکونات کلسیم و کربنات کلسیم اهداف متفاوتی دارند

گلوکونات کلسیم عمدتاً به عنوان تقویت کننده کلسیم غذا و ماده مغذی، بافر، عامل درمان و کیلیت کننده برای درمان کمبود کلسیم، هیپوکلسمی حاد و تشنج های هیپوگلیسمی، کهیر، درماتیت و غیره استفاده می شود. به عنوان یک مکمل کلسیم، میزان جذب کربنات کلسیم می تواند به 39٪ برسد که به پرمصرف ترین مکمل کلسیم با اشکال مختلف دارویی تبدیل شده است. کربنات کلسیم برای پیشگیری و درمان کمبودهای کلسیم مانند پوکی استخوان، تیک های دست و پا، استخوان سازی، راشیتیسم و ​​مکمل های کلسیم برای کودکان و سالمندان استفاده می شود.

5. محل جذب آنها متفاوت است و برای افراد مختلف مناسب هستند

کربنات کلسیم باید در حین استفاده به صورت خوراکی وارد دستگاه گوارش شود و با اسید هیدروکلریک موجود در معده واکنش نشان می دهد تا کلرید کلسیم تولید کند تا بتواند توسط بدن جذب شود. از آنجایی که حلالیت کربنات کلسیم در آب بسیار کم است، کربنات کلسیم باید قبل از جذب توسط بدن در بدن تبدیل شود. گلوکونات کلسیم می تواند بدون واکنش قبلی با اسید معده به طور مستقیم در بدن جذب شود و حلالیت خوبی در آب دارد.

البته برخی از سالمندان و بیماران مبتلا به کمبود اسید معده و سایر بیماری ها باید سعی کنند تا حد امکان کلسیم گلوکونات مصرف کنند زیرا عملکرد دستگاه گوارش آنها ضعیف است. گلوکونات کلسیم اغلب به صورت مایع خوراکی تولید می شود زیرا به راحتی در آب حل می شود و برای بهبود طعم به برخی محصولات اضافه می شود که مورد استقبال کودکان و برخی از زنان نوجوان قرار می گیرد.

با این حال، برای افرادی که عملکرد بهتر دستگاه گوارش دارند، تفاوت آشکاری وجود ندارد، یعنی هر دوی آنها مناسب هستند. برای برخی افراد میانسال و مسن یا برخی از کودکان و زنان باردار، کلسیم گلوکونات مناسب تر است.

6. واکنش های نامطلوب مختلف بین گلوکونات کلسیم در مقابل کربنات کلسیم

در هنگام مصرف مقدار زیادی گلوکونات کلسیم می تواند باعث واکنش های نامطلوب مانند یبوست، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ شود. کربنات کلسیم همچنین می تواند باعث هیپرکلسمی، آسیب کلیه و سایر عوارض جانبی در صورت مصرف بیش از حد شود.

نتیجه

این ما را به نتیجه گیری دیدگاه های اصلی در مورد “تفاوت های بین گلوکونات کلسیم و کربنات کلسیم چیست” می رساند. هر دوی آنها اغلب به عنوان مکمل های کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شوند. تفاوت بین آنها شامل محتوای کلسیم مختلف، جذب کلسیم و واکنش های نامطلوب مختلف است. و برای گروه های مختلف مردم اعمال می شود. به عنوان مثال، انتخاب گلوکونات کلسیم برای افراد مسن و بیماران مبتلا به کمبود اسید معده و سایر بیماری ها مناسب تر است.

LookAzma

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

جدول مطالب این مقاله

برچسب ها

مقالات مرتبط :