lookazma logo

سود سوزآور پرک چیست؟

 سود سوزآور پرک چیست؟

سود سوز آور پرک (کاستیک سودا) یک ترکیب بسیار متنوع و غیر آلی با ساختار کریستالی سفید است. این یک ماده شیمیایی صنعتی است و در بسیاری از فرآیندهای تولید، پاک کننده ها و محصولات غذایی خانگی استفاده می شود. پرک هیدروکسید سدیم ویژگی های متعددی دارد اما عمدتاً به دلیل خواص بسیار خورنده اش شناخته شده است.

Caustic Soda Flakes (Sodium Hydroxide Flakes) for sale at Camachem

سود پرک برای چه مواردی استفاده می شود؟

سدیم هیدروکسید پرک کاربردهای مختلفی دارد، از صنعت داروسازی گرفته تا صنعت تولید. در زیر برخی از کاربردهای محبوب آن آورده شده است:

  • این یک جزء ضروری در تولید صابون و مواد شوینده برای کاربردهای خانگی و تجاری است.
  • برای تولید داروهایی مانند مسکن ها، ضد انعقادها و داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده می شود.
  • در تصفیه آب برای خنثی کردن اسیدیته آب و حذف فلزات سنگین از آب ضروری است.
  • در تولید مواد غذایی، آن را به عنوان یک عنصر در نگهدارنده های غذا و مواد غذایی درمان کننده مانند زیتون گنجانده شده است.

این مواد ناخواسته را در چوب لازم برای کاغذسازی حل می کند. علاوه بر این، برای جدا کردن کاغذ از جوهر در طول بازیافت کاغذ استفاده می شود.

فرمول شیمیایی سود پرک چیست؟

فرمول شیمیایی برای تکه های سود سوز آور یا تکه های سدیم هیدروکسید NaOH است.

آیا هیدروکسید سدیم پرک برای زندگی مضر است؟

پرک هیدروکسید سدیم به طور بالقوه برای زندگی مضر است زیرا بسیار قلیایی است و پروتئین ها را در دمای اتاق تجزیه می کند. در تماس با پوست یا هر غشای مخاطی می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود.

تکه های سود سوزآور کجا یافت می شوند؟ پولک های هیدروکسید سدیم چه شکلی هستند؟

تکه های سود سوزآور محصول جانبی فرآیند الکترولیتی کلرآلکالی است. این فرآیند شامل عبور جریان الکتریسیته از محلول آبی هیدروکسید سدیم است. در شکل جامد، پرک های هیدروکسید سدیم سفید یا خاکستری هستند

Sodium Hydroxide Flakes for sale at Camachem

اثرات خطرناک سود سوزآور پرک چیست؟

دانه های سود سوزآور یا پرک های هیدروکسید سدیم ماهیت بسیار خورنده ای دارند. این می تواند باعث مشکلات پوستی مانند سوختگی پوست، شقاق پوستی و اسکار سفید در هنگام تماس شود. هنگامی که به طور تصادفی بلعیده شوند، لب ها، دهان، زبان و گلو خورده می شوند. این همچنین ممکن است منجر به درد شدید شکم و مری شود. همچنین با فرسایش تدریجی غشای مخاطی بینی و حفره بینی را به شدت تحریک می کند.

اقدامات پیشگیرانه لازم برای مقابله با پرک های هیدروکسید سدیم چیست؟

مقامات بین المللی و محلی اقدامات پیشگیرانه خاصی را برای دست زدن به دسته های مختلف مواد شیمیایی تنظیم و ارائه می کنند. CDC هنگام استفاده از فلیک های هیدروکسید سدیم توصیه می کند:

از وسایل حفاظتی مانند ماسک صورت، دستکش، عینک و چکمه های لاستیکی استفاده کنید

در غلظت های بالا، این ماده شیمیایی نیاز به نگهداری در دمای بیش از 21 درجه سانتیگراد دارد.

اگر پرک های هیدروکسید سدیم گرم شوند چه اتفاقی می افتد؟

این ترکیب هنگامی که در دمای 319 درجه سانتیگراد گرم می شود ذوب می شود. علاوه بر این، هیدروکسیدهای فلزی هنگام گرم شدن به اکسیدهای فلزی و آب تجزیه می شوند. علاوه بر این، هنگامی که هیدروکسید سدیم در اثر حرارت تجزیه می شود، اکسید سدیم و آب تولید می شود.

آیا پرک هیدروکسید سدیم محلول است؟

پرک های سود سوزآور یا فلیک های هیدروکسید سدیم بسیار محلول در آب هستند و محلول هیدروکسید سدیم را تشکیل می دهند.

Caustic Soda Flakes (Sodium Hydroxide Flakes) for sale at Camachem

PH پرک سود سوزآور چقدر است؟

کاستیک سودا فلکس یک پایه قوی با PH 14 است.

آیا پرک های هیدروکسید سدیم یک ترکیب الکترولیتی هستند؟

با توجه به خواص بسیار واکنش پذیری که دارد، محلول NaOH به راحتی یون های سدیم با بار مثبت و یون های هیدروکسید با بار منفی را تشکیل می دهد و بنابراین، یک ترکیب الکترولیتی قوی است.

آیا پرک های هیدروکسید سدیم می توانند از زهکش خارج شوند؟

برخی از دولت‌ها مقررات سختگیرانه‌ای وضع کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که دانه‌های سود سوزآور در مکان‌های انتخابی بکر دفع می‌شوند. آن را در زهکشی [H6] یا روی زمین نریزید زیرا زباله خطرناکی است. دستورالعمل های دفع مشخص شده برای منطقه خود را از آژانس جمع آوری زباله های خطرناک محلی بخواهید.

آیا پرک سود سوزآور اسیدی است یا بازی؟

کاستیک سودا فلکس یک ترکیب پایه قوی است.

تفاوت بین پرک هیدروکسید سدیم و هیدروکسید کلسیم چیست؟

کاستیک سودا فلکس و هیدروکسید کلسیم ترکیبات قلیایی قوی با کاربردهای متعدد هستند. کاستیک سودا فلکس در پاک کننده هایی مانند صابون، مواد شوینده و مواد سفید کننده بسیار موثر است. از سوی دیگر، به دلیل ماهیت کمتر مضر هیدروکسید کلسیم، عمدتاً به عنوان یک افزودنی و نگهدارنده در محصولات غذایی استفاده می شود.

LookAzma

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

جدول مطالب این مقاله

برچسب ها

مقالات مرتبط :